Marketing CAMPAGNE voor Care Plus

Van marketingconcept voor een tekencampagne naar een succesvolle internationale productlijn

Achtergrond.

‘Stop de teek’, zo luidt de campagneslogan van Care Plus waarmee vanaf de eerste zonnestralen in april natuurgenieters worden geïnformeerd over de gevaren van teken. Care Plus verkoopt onder andere anti-insectenspray, tekentangen en geïmpregneerde sokken waarmee je teken kunt voorkomen of verwijderen. 

De slogan blijft hangen, maar er is nog geen sprake van een sterke en onderscheidende visuele identiteit. Tevens is er geen sprake van continuïteit en coherentie in de marketing aanpak. De microsite www.stopdeteek.nl en de bijbehorende social media accounts worden maar een paar maanden van het jaar ingezet. Er is geen digitale marketing of content strategie. Daarnaast botsen de site en social media accounts qua informatie en visuals met de offline uitingen.

Informatie.

KLANT
Tropenzorg / Care Plus
ROL
Branding, Digitale strategie, Content marketing
JAAR
2016
Microsite stopdeteek
Naast een microsite zijn er accounts op social media en herdrukt Care Plus jaarlijks folders en flyers. 

Werkwijze.

Na een inventarisatie van alle bestaande online en offline Care Plus-content keek ik naar de aanpak van concurrenten en voorlichtingssites. De conclusie? De massa richt zich op gruwelbeelden van volgezogen ingenestelde teken met rode kringen om de beet en op een stortvloed aan tekst. Care Plus deed eigenlijk niet anders. Zulke beelden roepen afkeer op en daarnaast moet de doelgroep informatie makkelijk kunnen scannen. Daarom liet ik de informatie valideren door tekenexpert Fedor Gassner. Vervolgens briefde ik het grafische bureau The Ad Agency om mijn concept van een cartoonachtige horrorteek vorm te geven en in een infographic-format te plaatsen. Waarom deze keuzes? Een humoristische benadering werkt beter dan angst en infographics zijn uitermate geschikt om informatie visueel over te brengen.
Afkeer voor je content staat gelijk aan afkeer voor je product
Infographics voor off- en online doeleinden
Content moet worden aangepast aan de manieren waarop het wordt geconsumeerd. Daarom heeft de infographic zowel een desktop als een print versie en een webstrook voor mobile. 

Marktonderzoek als basis van succes.

De stijl van de horrorteek werd positief ontvangen door het klant- en partnerpanel. Een huisarts, moeder, buitensporter, reiziger, distributeurs en retaiklanten vonden de stijl aansprekend. Content is niets zonder een platform om het op te plaatsen. Ik identificeerde honderden social media accounts, websites en bloggers die raakvlakken hadden met het leefgebied van de teek en de gezondheidsgerelateerde risico’s. Nu konden we campings, huisartsen, avontuurlijke buitensportsites, mamablogs, hondeneigenaren benaderen, evenals websites over gezondheid, zoals dokterdokter.nl en gezondheidsplein.nl. 
Praat met je klanten en kijk kritisch naar je markt. Alleen zo vind je de richting naar je succes
Doorontwikkeling content
Door een gedegen content kalender, proactieve partners en een slimme digitale strategie is Care Plus het gehele jaar relevant. 

Contentkalender, digitale strategie en advertentieplanning. 

Terwijl de nieuwe visuele identiteit werd toegepast op flyers, POS-materialen, de microsite en social media kanalen, was ik al druk bezig met de contentkalender, digitale strategie en advertentieplanning. Om alle kanalen optimaal te bedienen liet ik de content doorvertalen naar geanimeerde display bannering en social media ads. Uit het panelonderzoek bleek dat er veel hardnekkige fabels over teken leefden. Ik werkte de contentpijler 'feit of fabel' uit, waarmee we interactie met de doelgroep opzochten. Omdat tekenactiviteit weersafhankelijk is, was een samenwerking met buienradar een logische stap om een groot publiek aan te spreken. Voor het eerst ging Care Plus op tv met een reclamespot die getoond werd rondom de weerberichten van buienradar op RTL 4. 
Met een goede contentplanning is je merk altijd relevant
Marketingconcept wordt productlijn
Product management en retailers waren zo enthousiast over de key-visual, dat de horrorteek een eigen internationale productlijn kreeg! 

Een resultaat dat zich vastbijt. 

Het nieuwe concept en de bijbehorende content sloegen enorm aan en al snel kreeg de horrorteek key-visual een eigen internationale productlijn genaamd Anti-Teek, bestaande uit een spray en tekenverwijderaars. Op de toonbanken van drogisterijen en apotheken stonden Care Plus Anti-Teek displays met daarin de nieuwe producten, aan de plafonds hing POS materiaal en op de schappen waren wobblers bevestigd. Dankzij een unieke visuele identiteit, een ijzersterke campagne en doorlopende contentmachine is de Anti-Teek is één van de meest succesvolle productinnovaties van Care Plus geworden. 
DEEL